2. Csomagolás szerepe
2.1.
A csomagolás funkciói
A piac egyre magasabb
követelményeket támaszt a különféle termékekkel és azok csomagolásaival
szemben. A termékek mennyisége és egyre változatosabb formákba való megjelenése
nagymértékben függ a csomagolástól, ugyanis egyre több feladatot kell ellátnia
ahhoz, hogy alapvető célját betöltse:
·
Termékvédelem
·
A használat
megkönnyítése
·
Minőségmegőrzése
2.1.1. A csomagolás termékvédelme
A csomagolás
elsődleges és legfontosabb feladata a termékvédelem, e nélkül nem tölti be
feladatát. Ez tulajdonképpen értékmegőrző funkciót jelent, mivel az elkészített
és becsomagolt termék mennyiségi és minőségi tulajdonságait megőrzi de, ezekhez
a paraméterekhez nem járul hozzá, vagyis sem mennyiségéhez, sem minőségéhez nem
tesz hozzá többet.
A védelem feladata kétirányú:
1. biztosítja
a termék védelmét a külső környezeti hatások ellen (szállítás, kártevők,
légköri viszonyok)
2. megvédi
a környezetet a termék és a csomagolás káros hatásaival szemben (illatanyagok,
éles részek, hulladék)
Jellegük szerint az igénybevételeket három
csoportra lehet osztani:
·
mechanikus
·
klimatikus
·
biológiai igénybevételek
Ahhoz, hogy a
csomagolás maradéktalanul kielégítse ezt a 3 fő védelmi funkciót fontos, hogy
minden lehetséges igénybevételnek ellenálljon. Leggyakoribb igénybevételek: az
ütés, az ütközés, a nedvesség vagy hőmérséklet károsító hatása. Fontos a
dézsmálás elleni védelem, ahol nem az élővilág egyéb képviselői elleni
oltalomról van szó, sokkal inkább a lopások megakadályozásáról.
A csomagolás
kiválasztásánál továbbá igen fontos szempont a környezetvédelem, hiszen nemcsak
a csomagolást kell védeni a környezettől. A védelem kétirányú: a környezetet is
védeni kell a termék és a csomagolószer káros hatásától. A lehetséges káros
hatásokat előzetesen fel kell mérni, hogy biztosítani lehessen a védelmet. Ezért
nagyon fontos a csomagolóanyag megfelelő kiválasztása, mivel a különbféle
termékekhez külön féle csomagolóanyagokat kell rendelni.
2.1.2. A használat megkönnyítése
A csomagolásnak
tartalmaznia kell olyan megoldást, mely megkönnyíti a termék kezelését,
tárolását és alkalmazását. Mivel így növeli a termék értékét, ezt a funkciót
értéknövelő funkciónak nevezzük. A csomagolást így alkalmassá lehet tenni az
önkiszolgáló rendszerű kereskedelemben való árusításra, a vásárló számára az
önkiválasztásra és a hazavitel megkönnyítésére.
A csomagolás
tartalmazhat olyan segédeszközöket, elemeket, melyek a praktikumot szolgálják.
Ilyen a feltéphető fedél, visszazárható fül, visszatapadó fedőfólia, simítózár vagy
a palackok csavarmentes kupakja. Ez is egyfajta értéknövelő funkció, mivel az
esztétikumnak igen fontos szerepe van a termék kiválasztásában.
A formatervezőknek igen sok szempontot kell
figyelembe venniük, főleg a termék adottságait, az ergonómiai szempontokat, a
csomagolóeszköz anyagát.
A csomagolás
kialakításának egyik alapvető követelménye, hogy külső megjelenésével ne
tévessze meg a vásárlót a csomagolásban lévő termék mennyiségét, minőségét
illetően.
Nagy tömegben gyártott termékeknél,
illetve több konkurens termék mellett fontos a csomagolás árukínáló jellege úgy
nevezett display csomagolás. Ilyenkor fokozódik a reklámtevékenység, valamint
az ösztönzés funkciója. A márka és a védjegy szerepeltetése is elengedhetetlen,
mivel ezek már önmagukban bizalmat kelthetnek a vevőkben. Azonban a
tájékoztatás teljessé tétele érdekében a csomagolás információtartalmáról
tételesen rendelkezni kell. Ezek között vannak jogszabályban rögzített,
kötelező érvényű információk, mint az élelmiszereknél a termék pontos neve,
gyártója, tömege, térfogata (1995.évi XC. törvény) és vannak ajánlott, illetve
megengedhető információk. Fontos, hogy ezen információk magyar nyelven,
egyértelműen és jól láthatóan legyenek feltüntetve.
3. Csomagolás az élelmiszeriparban
3.1. Termékvédelem
Az élelmiszeripari csomagolás fontos feladata a
csomagolt termék mennyiségének és minőségének, vagyis táplálkozásbiológiai és
élvezeti értékének a lehetséges legteljesebb mértékű megőrzése a csomagolástól
a felhasználásig. További szempont, hogy a minőség biztosításának időtartalma
lehetőleg minél hosszabb legyen.
A minőségmegőrzési idő és a csomagolás közötti
összefüggés ismert. Azonban gondos mérlegelés tárgyát kell, hogy képezze az
üzemi tárolás, a szállítás, a kereskedelmi raktározás körülményei (időtartam,
hőmérséklet, relatív nedvességtartalom, fényhatás, rázkódás, halmozhatóság)
annak érdekében, hogy a csomagolt termék mennyiségét és minőségét az adott
körülmények között a csomagolás a legkisebb költségráfordítással biztosítsa. A
védelem mértékét és időtartalmát tehát sohasem szabad nagyobbra tervezni, mint
amennyit a fogyasztó valós érdeke megkíván.
A csomagolt termék védelme a tartósítás, szállítás
stb. kapcsán fellépő igénybevételekkel szembeni ellenállás biztosítását
jelenti.
3.2. A környezet védelme
A környezetszennyezés az élelmiszeripari termékekre és
ezzel kapcsolatban az élelmiszeripari csomagolásra általában nem jellemző, de
az élelmiszeriparban is felhasználásra kerülő egyes termékek kellemetlen módon
(pl. szag) és jelentős mértékben (pl. vegyi anyagok) szennyezhetik, szélsőséges
esetben veszélyes mértékben károsítják a környezetet.
A környezetkárosító hatás bekövetkezhet közvetlen
érintkezés útján (pl. maróanyagok esetében), közvetítő közeg segítségével (pl.
légmozgás útján por alakú szennyezőanyagok révén) és közvetítőközeg nélkül (pl.
radioaktív anyagok esetében).
Környezetet károsító termékek esetében a csomagolás
fontos feladata a káros hatások érvényesülését kiküszöbölő, jól záró tér
kialakítása.
3.3. Minőségmegőrzés
A megtermelt javak mennyiségének és lehetőleg az előállításkori,
a betakarításkori minőségének megőrzése a felhasználásig az emberiség egyik
legrégebbi, legalapvetőbb törekvése. Különböző ipari termékek esetében a
feladat más és más formában jelentkezik. Fémeknél a korrózió meggátlása, a textíliák,
a faipari
termékek esetében a mikro- és makrobiológiai kártevők távoltartása.
Addig az élelmiszeripari vonatkozásban a feladat sokkal összetettebb, mivel a megtermelt élelmiszerek mennyiségének megtartásán túlmenően azok táplálkozásbiológiai és élvezeti értékét is meg kell őrizni a felhasználásig, illetve a fogyasztásig.
termékek esetében a mikro- és makrobiológiai kártevők távoltartása.
Addig az élelmiszeripari vonatkozásban a feladat sokkal összetettebb, mivel a megtermelt élelmiszerek mennyiségének megtartásán túlmenően azok táplálkozásbiológiai és élvezeti értékét is meg kell őrizni a felhasználásig, illetve a fogyasztásig.
Az élelmiszerek minőségének megőrzésére nagyipari
módszereket dolgoztak ki, amelyek fizikai, kémiai, illetve gyakran ezek
kombinációit alkalmazó eljárások felhasználásával igyekeznek a minőségváltozást
– lehetőség szerint – megakadályozni, de legalábbis a változás, a romlás
sebességét csökkenteni.
Különböző élelmiszerek tartósítására alkalmazott
módszerek azonban nem lennének olyan hatékonyak, ha nem használnának a termék
jellegét, minőségi paramétereit, a lehető leghosszabb eltarthatóságot
figyelembe vevő csomagolást.
Tehát olyan csomagolás gazdaságos kialakítása a cél,
amely figyelembe veszi a csomagolt termék lehetséges minőségváltozásának okait,
azok elhárításának lehetőségeit, a várható igénybevételeket és a biztosítható
tárolási körülményeket. Ezeknek a szempontoknak együttes, de súlyozott
érvényesítése eredményezi azt, hogy azonos terméket különböző technológiákkal
tartósítsanak (pl. tej) és azzal összhangban csomagolnak, ami összességében
eltérő időtartalmú tárolhatóságot, minőség megőrzési időt eredményez.
4. Csomagolóanyagok környezetterhelése
4.1. Csomagolási hulladékok
Hazánkban évente hozzávetőleg 760-800 ezer tonna
csomagolási hulladék keletkezik, ami az összes hulladéknak még az 1%-át sem
teszi ki. Azonban a kommunális szilárd hulladék tömegében a csomagolások aránya
már lényegesen magasabb, 25-30%-ra tehető.
A csomagolási hulladékok társadalmi
súlyának megítélésében – ami a valós mennyiséghez képest kissé eltúlzott – fontos
szerepet játszik két tényező:
·
a csomagolással, más jellegű hulladékokkal ellentétben
mindenki találkozik
·
tömegarányát lényegesen meghaladó térfogatot képvisel.
Forrásuk
szerint a csomagolási hulladékok lehetnek:
·
primer, azaz a csomagolószer-gyártásból és - felhasználásból
származó
·
szekunder, vagyis a fogyasztás során képződő.
Az elsődleges csomagolási
hulladékok, melyek a termelési hulladékok típusába sorolhatók, nagyjából a
teljes mennyiség felét teszik ki. Jellemzőjük, hogy jórészt folyamatosan visszavezethetők
a gyártás folyamatába.
A másodlagos csomagolási hulladékok – kommunális
hulladékként – a háztartásokon kívülről származhatnak kereskedelmi, logisztikai
és esetenként egyes ipari tevékenységből is. A szekunder csomagolási hulladékok
döntő hányada ma még lerakásra kerül.
Lakossági szinten: Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.
(FKF) mostanában már házhoz hordja ki a háztartásokba a szelektív kukákat. És
az így képződő papír, műanyag illetve alumínium hulladék jó része már újra
feldolgozásra, újra felhasználásra kerül.[1]
Ezeknek a szelektív hulladékgyűjtő kukáknak az ürítését, a kommunális hulladékgyűjtő kukákkal szemben ingyen végzi el.
Ezeknek a szelektív hulladékgyűjtő kukáknak az ürítését, a kommunális hulladékgyűjtő kukákkal szemben ingyen végzi el.
A csomagolási hulladékok összetételére csak becslések
állnak rendelkezésre, ezek is meglehetősen bizonytalanok (1. ábra.). A
statisztikák csak a négy nagy anyagcsoportot figyelik (papír, üveg, polimer és
fém), így a kombinált anyagú, valamint a fa és textil csomagolószerekről
közelítő adat sincs.
3. ábra Csomagolási hulladékok megoszlása
anyagfajtánként
4.1.1. A polimer hulladékok
Napjainkban
súlyos és megoldandó feladatok közé tartozik a környezetünkben nap mint nap
keletkező különböző eredetű szemét és hulladék megsemmisítése, esetleg
újrahasznosítása.
A
csomagolóipar gyors fejlődése, a kereskedelmi struktúra robbanásszerű
átalakulása és a fogyasztói társadalom kényelmi igényinek aránytalan növekedése
együttesen idézte elő az egyre nagyobb tömegű és sok esetben óriási térfogatú
szeméthegyek megjelenését.
Vásárlásaink
során a polcokon végigtekintve, azt tapasztaljuk, hogy termékek többségét nem
az alapvető minőség- és környezetvédelmi célok elérése érdekében látták el
színes, csillogó polimer burkolattal, mint inkább a vásárlók szépérzékét
kielégítő csomagolóanyag rengeteget terítenek elénk. A csomagolásoknak
elsősorban marketing feladata van – felhívni a fogyasztó figyelmét és azonnal
vásárlásra késztetni.
Egyre több
árufajtánál fordul elő, hogy még a környezettudatos fogyasztó sem tudja
elkerülni a hulladékok megvásárlását. A befőttesüvegek nem vissza válthatóak, a
gyümölcslevek 85%-a kombinált dobozú (úgy nevezett társított, nem lebomló)
csomagolásban kapható, a többi pedig PET palackban (ábra), a szénsavas üdítők
1%-a van betétes üvegben, a polietilén (LDPE) tejes zacskót javarészt leváltotta
az aszeptikus (Tetrapak) dobozos csomagolás. E tekintetben a bioboltokban sem
ás a helyzet, mint a hagyományos üzletekben.
4. ábra Műanyag hulladék palackok bálákban
Az ökológiai gazdálkodás célja egészséges, magas tápértékű
élelmiszerek megteremtése, előállítása és közben a feldolgozó tevékenységhez
kötődő környezetszennyezések minimalizálása. Alapelvei közül hármat tartok
fontosnak cikkben is kiemelni, melyek alapján a címben feltett kérdésre
szakmailag is igényes választ lehet megfogalmazni:
·
Elegendő mennyiségű és magas tápértékű
élelmiszerek előállítása természetes anyagokból
·
Minimális fosszilis energiafelhasználás a
gazdasági rendszerekben.
·
Helyi forrásokra épülő, zárt gazdálkodási
rendszerek kialakítása.
Ezek az alapelvek főként
mezőgazdasági szempontból közelítik meg a biotermék (úgy nevezett ökológiai
gazdálkodásból származó) gyártása során megoldandó feladatokat. A megtermelt
élelmiszer útja nem az élelmiszergazdaságban ér véget.
A bioélelmiszer tényleges
felhasználására a háztartásokban, a kifőzdékben, az étkezdékben tehát a vásárlóknál
kerül sor. Az árut megtermelés után még elérhetővé kell tenni a fogyasztók
számára is, így az speciális, úgy nevezett minőségvédő csomagolásokban kerül a
boltokba. Mivel a választék egyre bővült, versenyhelyzet alakult ki a termékek
között. Az áruk ma már önmagukat kínálják, ezáltal a csomagolások feladatköre
tovább szélesedett marketing, a tájékoztatás és a hulladékkezelés szempontjából
is fontossá vált.
A környezetkímélő terhelés során
előállított bioélelmet környezetkímélő, az emberi szervezetet a legkevésbé sem
károsító csomagolás illetné meg. Így lenne biztosítható, hogy a gazdaságon
kívüli körfolyamatba is beilleszthető lenne az úgynevezett biotermék.
A biogazdálkodás
szabályozásainak megalkotása során a növényvédő szerek kizárása mellett, nem
fogadták el az sem, hogy a növényben, a szokványos gazdálkodáskor egyébként
megengedett növényvédő szer maradék mennyiségek mérhetőek legyenek. Hasonló
megközelítésből az élelmiszerek csomagolására használt csomagolóanyagoknál és a
speciális adalékanyagokat tartalmazó aktív csomagolási módszereknél a
megengedett migrációs határértékek átértékelése is időszerűvé vált.
Jelen pillanatban a gyakorlatban
a konvencionális és bioélelmiszerek csomagolása engedélyezett anyagok között
nincs különbség, tehát mindkét esetben egyszerűen csak élelmiszercsomagolásról
beszélünk. Azonban a biogazdálkodásban környezetkímélő módon termesztett
növényt miért zárnánk olyan csomagolásba, melynek előállításához rengeteg
energiára van szükség, és amelytől használat után csak költséges úton lehet
megszabadulni, és az árutárolás alatt esetleg szervezetre káros anyagok
fertőzhetik az élelmiszert.
A tervezés során minden
lehetőséget meg kell ragadni a csomagolási ráfordítások és ez által a
vásárlókat terhelő költségek csökkentésére (pl. a csomagolási méretek ésszerű
szűkítésével, a tömegcikkek csomagolásának szabványosításával illetve
egységesítésével stb.). Fontos szempont, hogy a csomagolás és a termék
életciklusa optimálisan feleljen meg egymásnak. Elgondolkodtató, vajon 1,5
liternyi ásványvíz forgalmazásához miért szükséges egy 100év alatt sem lebomló
PET- palack?[2]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése