2014. május 23., péntek

szakdoli2


Tartalomjegyzék






1.    Bevezetés

A technológia rohamos fejlődése az ipar minden területén, így az élelmiszeriparban is érezteti hatását. Az itt alkalmazott technológiák közül különösen azok jelentősek, melyek a feldolgozással és a tartósítással kapcsolatosak. A fejlődést az automatizálás terén tapasztalható új megoldásokon kívül a műveleti kutatásokban elért eredmények is jelentik. Különösen elmondható ez az élelmiszeripari technológiák befejező műveletére, a csomagolásra.
Az élelmiszeripari termékek csomagolásának kiemelkedő szerepe van, hiszen nagyban hozzájárul a kezelhetőség megkönnyítéséhez, eltarthatósági idő növeléséhez, valamint a minőség megőrzéséhez.
Az termékvédelem alapvető feladata az élelmiszerek szennyeződésektől való megóvása megfelelő csomagolóanyagokkal. A fogyasztók számára azonban nem minden esetben ismert a csomagolóanyagok összetétele, tulajdonsága, termékekkel szembeni kompatibilitása.
A csomagolási célra felhasznált anyagok között egyre nagyobb részarányt képviselnek a polimerek, amelyek ellenállnak a természetes anyagkörforgás menetrendjének, és így – hulladék formájában – akár több száz évig is szennyezhetik a környezetet.
Az itt említettek jelentőségének felismerése nyomán mára világossá vált, hogy míg a nagy hulladékképződéssel járó, csomagolási célzatú polimer-felhasználás mérséklésére néhány évvel ezelőtt még megoldást jelenthetett a többutas felhasználás, valamint az újrafeldolgozás, addigra ma már ezek a módszerek - a polimer-hulladékok nagymértékű felhalmozódása következtében – csak részeredményekkel kecsegtetnének. Napjainkban eljutottunk oda, hogy a csomagolóanyagok fejlesztésének irányát elsősorban a belőlük képződött hulladék minősége, valamint annak kezelhetősége határozza meg.
A természet erőivel szemben ellenálló hulladékok képződésének és felhasználásának akut problémájára igaz, hogy csak részleges, de ugyanakkor igen hatékony megoldást ígér. A biológiai úton lebomló csomagolóanyagok alkalmazása, melyekből a használat után keletkező hulladék a biokörforgalom, geokémiai részévé válik azáltal, hogy a talajban és a vízben élő mikroorganizmusok, a különféle gombák és más lebontó szervezetek feltárják azokat. Mivel a lebomlás során felszabaduló elemek beépülnek a természet körforgásába, ezért az anyagok nem szennyezik, nem terhelik a környezetet.
Dolgozatom célja bemutatni a polimer élelmiszer-csomagolóanyagokat, amelyek alkalmassá válhatnak a bioélelmiszer termékek megfelelő csomagolására, úgy hogy azok a csomagolás után is bioélelmiszerek maradhassanak. Mert a bioélelmiszer nem csak attól jó, hogy vegyszermentes csomagolásban van, hanem mert környezettudatos az alkalmazott csomagolás, és hulladék formájában nem terheli a környezetet.





1. Bioélelmiszer fogalma és minőségi tényezői

A biotermék szinonimája az ökológiai termék kifejezésnek, azt jelenti, hogy az adott áru vegyszermentesen előállított alapanyagok felhasználásával készült, illetve a termesztés során csak biológiailag lebomló vagy természetes szereket használtak. Az előállítás során tilos génmanipulált szervezeteket vagy azok származékait felhasználni. Valamint az a föld, amelyben az alapanyagokat termesztették, már legalább három éve nem volt vegyszerrel kezelve.
Mindezt nem árt tisztázni, mielőtt bioélelmiszerekről beszélünk. Továbbá azt is, hogy a késztermék nem tartalmazhat semmilyen hozzáadott mesterséges anyagot, leszámítva azt az esetlegesen előforduló 6 %-ot, amely egy meghatározott adalékanyag listában szereplő, bioval nem helyettesíthető alkotó lehet. Ha az áru, amit leveszünk a polcról, nem ilyen, akkor az hivatalosan nem bio.
Aki biztosra akar menni, az a következőket ellenőrizze: a csomagoláson szerepelnie kell az öko vagy bio szónak a termék megnevezése előtt, annak, hogy az összetevő „ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik”. Az alkotórészeknek (az előbb említett nem 100%-os biotermékek esetében gyakran csillaggal jelöltek az ellenőrzött alkotók, a nem bio alkotók mellett pedig nincs csillag), az ellenőrző szervezet neve és kódszáma, esetleg logója.
Magyarországon a Vidékfejlesztési Minisztérium által felügyelt, akkreditált ellenőrző szervezet van, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. (Hu-Öko 01), és a Hugária Öko Garancia Kft. (Hu-Öko 02). Ha import bioélelmiszerről van szó, akkor is fel kell tüntetni a gyártás helyszínén ellenőrzést végző szervezet nevét, kódszámát.[1]



Minősítő Tanúsítvány igazolhatja a megfelelést:
·         az EU 2092/1991./EGK rendeletnek, vagy
·         az EU 2092/1991./EGK rendeletnek és a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft többlet előírásainak.
·         IFOAM tanúsítvány birtokában lehet a Biokontroll védjegyét használni, amellyel könnyebb a terméket olyan vevők felé értékesíteni, akik ismert európai védjegyek használatára jogosultak (Soil Association, KRAV, Demeter, BioSuisse, Naturland)
·         A Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. tanúsítványát az EU és - a társult országokon kívül, számos országban (Svájc) is elfogadják.
1. ábra Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. védjegye

A biotermékek- a bio/öko/organikus tulajdonságuknál fogva - piacra lépésükkel egy összetéveszthetetlenül új (innovatív) pozíciót és kommunikálható termékkülönbözőséget testesítenek meg, melyet a fogyasztók többletként fognak értékelni, - a hivatalos tanúsító szervek minősítése alapján.

Mivel a termék összetéveszthetetlen különbözősége nem egy látható tulajdonság, ezért a tanúsítást - a terméken - az alábbi igazolt kritériumok feltüntetése biztosítja a fogyasztók számára:
·          „Öko” vagy „bio” vagy „organic” szó - a termék megnevezése előtt,
·         „Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó” kifejezés,
·         Az összes alkotórész feltűntetése, - a nem 100%-os biotermékek esetén:
·          * (csillaggal) jelölve az ellenőrzött alkotórészeket, és
·          nincs csillag a nem-bio alkotórészek mellett,

·         A terméken szerepel az ellenőrző szerv neve, kódszáma és logója.

·           Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. (Hu-Öko001),
·           Ökogarancia Hungária Kft. (Hu-Öko002)

2. ábra Ökogarancia Hungária Kft. védjegye
Philip Kotler termékszerkezet definíciója alapján a bioélelmiszerek - az első kettő szinten felül a magasabb - az elvárt – kiterjesztett - potenciális termékszintek követelményeinek is megfelelnek.
            A bioélelmiszerek termékszerkezetét Szakály Zoltán – Berke Szilárd - az alábbi táblázat szerinti, élelmiszerekre készített – öttényezős minőségmodellje[2] alapján is vizsgáltam. Az elemzés eredményeként a bioélelmiszerek– az első két szinten felül magasabb – a 3. Táplálkozási (tartalmilag hangsúlyozottan az egészségesség) - a 4.) Élvezeti és az 5.) Szimbolikus szintek követelményeit is kielégítik, - az alábbiak szerint.
1. táblázat A termékminőség értelmezése élelmiszereknél


A termékminőség értelmezése élelmiszereknél – Öttényezős minőségmodell Szakály Zoltán – Berke Szilárd: A táplálkozás, a minőség és a marketing kapcsolata élelmiszereknél In: Berács József - Lehota József - Piskóti István - Rekettye Gábor (szerk. 2004): Marketingelmélet a gyakorlatban KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft Budapest (331. oldal)
Biztonsági szint:az élelmiszerek alapvető funkció követelménye, nélküle nincs a terméknek létjogosultsága a piacon. A modellben fizikai, kémiai, mikrobiológiai-higiéniai, érzékszervi tulajdonságok jelentik az alapterméket, vagyis az alaphasznosságot a táplálkozás és létfenntartáscéljára. Használati szint: A terméknek a társadalmi-gazdasági fejlettség szerinti elvárásoknak is meg kell felelnie, korunkban a gyors, kényelmes, kellemes, praktikus felhasználási lehetőségeket jelenti.
Táplálkozási szint: egyre erősebb trendhatás – az egészség megőrzése, a betegségek természetes gyógyítása –hangsúlyozottabb igényének is megfelel a termék, ez már a kiterjesztett termék szintje, - jól megkülönböztethető tulajdonságokkal, táplálkozási előnyökkel és marketing jellemzőkkel (vegyszermentesség, zöldségek és gyümölcsök alacsonyabb nitrát tartalma,[3] magasabb vitamin-, ásványi anyag-, tápanyagtartalom, kiemelkedő minőség, magas márkaérték). Amelyekkel az úgynevezett új generációs stratégiai élelmiszerek (biotermékekés funkcionális élelmiszerek)[4] rendelkeznek.
Élvezeti szint: a kiterjesztett termék szintje és kifejezetten a verseny színtere elsősorban emocionális tényezőkkel (ellenállhatatlan ízek, esztétikus külsőmegjelenés, csábító csomagolás, lélektani árak, különböző szolgáltatások, a biotermékek beszerzési problémáinak megoldására a házhozszállítás, internetes rendelési lehet4ség)és végül
Szimbolikus szint: már a fogyasztás típusait is figyelembe véve – főleg emocionális tényezők[5] hatására – már a potenciális termék szintjén, kifejezetten a versenyképesség fokozása érdekében elé megy a vevők jövőben várható igényeinek, - különböző lelkiállapotok figyelembevételével, mint a siker jutalmazása, az elkeseredés, a szomorúság vigasztalása, a remény, a feszültség és szorongás oldása, a presztízs és státusz szimbólumok kifejezése, imázs-alkotás. Ezen a szinten jelenik meg az önkifejezés igénye, - a gyermekek érdekének, az egészség- és környezettudatosság hangsúlyozásával - általában magasabban képzett fogyasztói csoportok presztízsfogyasztásaként.


A géntechnológiával módosított (GMO), a hagyományos, valamint az ökológiai gazdálkodással termesztett növények egymás mellett folytatott termesztéséről szóló 86/2006. (XII. 23.) FVM rendelet
A mezőgazdasági termékek és élelmiszerek ökológiai gazdálkodási követelmények szerinti tanúsításának, előállításának, forgalmazásának, jelölésének és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 79/2009. (VI. 30.) FVM rendelet
A bioélelmiszereket erősen felülvizsgálják és szigorú törvényi háttérrel rendelkeznek.
A bio/öko/organikus élelmiszereket „az ellenőrzött ökológiai gazdálkodás” szabályainak megfelelően állítják elő, amelynek alap-feltételrendszerét az IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Movement) fogalmazta meg. Az Európai Unióban a 2092/1991./EGK (1991. június 24.) rendelet[6] szabályozza, és 2. cikkelye definiálja a termékek ökológiai termelését, illetve az erre utaló jelöléseket az élelmiszereken:
„Öko (biológiai vagy, ökológiai vagy, organikus) gazdálkodás alatt olyan környezetkímélő ,és –megújító, mező-, erdő- és tájgazdálkodási rendszert értünk, amely szigorú előírások keretei között zajlik, speciális termelés- és termékellenőrzéssel, valamint minőségtanúsítással. Az ökogazdálkodás különleges minőségű termékei garantálják a termelő és a fogyasztó egészségvédelmét. A termelés aktív környezetvédelem és életformaváltás igényével zajlik.”[7]



Hazánkban az ökológiai gazdálkodást:
·         a 94/92/EGK rendelet, a 140/1999. (IX. 3.) sz. Kormányrendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek ökológiai követelmények szerinti előállításáról, forgalmazásáról és jelöléséről,
·          a74/2004. (V. 10.) sz. FVM rendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek ökológiai követelmények szerinti előállításának, forgalmazásának és jelölésének egyéb eljárási szabályairól szóló rendeletek szabályozzák, és
·          1997. óta az ökológiai gazdálkodást nevesítve tartalmazzák az agrártámogatásról szóló miniszteri rendeletek és a Nemzeti Vidékfejlesztési terv, valamint
·         a 2253/1999. (X. 7.) Korm. sz. rendelet. [8]







1.1. Az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagokról szóló irányelv

Európai Parlament és Tanács 1935/04/EK Rendelete
Minden olyan anyagnak vagy tárgynak, amelyet arra szántak, hogy közvetlenül vagy közvetve érintkezésbe kerüljön élelmiszerekkel, megfelelő mértékben közömbösnek kell lennie annak megakadályozására, hogy olyan mennyiségű anyag kerüljön át belőle az élelmiszerbe (migráció, kioldódás), amely veszélyezteti az emberi szervezet egészségét, elfogadhatatlan változást idézhet elő az élelmiszer összetételében, vagy az élelmiszer érzékszervi tulajdonságainak rosszabbodását idézheti elő. Így ez a rendelet vonatkozik az élelmiszerrel érintkezésbe kerülő biopolimer csomagolóanyagokra is.
            Az anyagokat és tárgyakat, ideértve az aktív és intelligens anyagokat és tárgyakat is, a helyes gyártási gyakorlattal összhangban olyan módon kell gyártani, hogy azok a szokásos vagy előrelátható felhasználási körülmények között alkotórészeiket ne adhassák át az élelmiszereknek olyan mennyiségben, amely:
·         Veszélyeztetheti az emberi egészséget,
·         Elfogadhatatlan változást idézhet elő az élelmiszer összetételében,
·         Az élelmiszer érzékszervi tulajdonságainak rosszabbodását idézheti elő.



1.2. Az élelmiszerrel érintkezésbe kerülő anyagok nyomonkövethetősége

·         Az anyagok és tárgyak nyomon követhetőségét minden szakaszban biztosítani kell, az ellenőrzés, a hibás termékek visszahívása, a fogyasztók tájékoztatása és a felelősség megállapításának megkönnyítése céljából,
·         A technológiai megvalósíthatóságra kell figyelemmel lennie a vállalkozónak: olyan rendszerekkel, és eljárásokkal kell rendelkezniük, amelyek lehetővé teszik azoknak a vállalkozásoknak az azonosítását, amelyektől, és amelyek részére a rendeletnek és a rendelet végrehajtási intézkedéseinek a hatálya alá tartozó anyagokat és tárgyakat, valamint szükség szerint az azok előállítása során felhasznált összetevő anyagokat és termékeket szolgáltatták. Ezt az információt kérésre be kell mutatni az illetékes hatóságnak,
·         A közösség piacára bocsátott anyagoknak és tárgyaknak azonosíthatónak kell lenniük egy olyan megfelelően kialakított rendszer által, amely lehetővé teszi azok - jelölés, illetve a vonatkozó dokumentumok vagy információ útján történő nyomon követését.
Ez a rendelet általános jellegű biztonsági előírásokat tesz, ugyanakkor nem részletezi a különböző csomagolóanyagokra vonatkozó vizsgálati módszereket, határértékeket.







[2] Szakály Zoltán – Berke Szilárd: A táplálkozás, a minőség és a marketing kapcsolata élelmiszereknél In: Berács József - Lehota József - Piskóti István - Rekettye Gábor (szerk. 2004): Marketingelmélet a gyakorlatban KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft Budapest (331. oldal)
[3] Kardos, Gy. – Kollár, G. – Burián, L. – Bódi, Cs. – Kerényi, Z. – Szőke L. (2002): Ökonyersanyagok és feldolgozott élelmiszerek minősége és minősítése In: Radics László (2002): Ökológiai gazdálkodás II. Szaktudás Kiadóház Budapest 501 – 516. oldal
[4] Szakály Zoltán – Berke Szilárd: A táplálkozás, a minőség és a marketing kapcsolata élelmiszereknél In: Berács József - Lehota József - Piskóti István - Rekettye Gábor (szerk. 2004): Marketingelmélet a gyakorlatban KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft Budapest (324. oldal)
[5] Törőcsik Mária–Varsányi Judit (1998): Termékstratégia emocionális és racionális közelítésben, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó (64-74. oldal)
[6] 2009.-től a 834/2007 sz. rendelet lép a helyébe és szabályozza az EU bio (biológiai, ökológiai, organic) gazdálkodását, - a Bizottság 94/92/EGK sz. rendeletével együtt
[7] Szente Viktória – Széles Gy. - Szakály Zoltán (2006): Az élelmiszer-fogyasztói magatartástrendek vizsgálata, kiemelt figyelemmel a stratégiai élelmiszerekre (6. oldal) Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing III. évf. 2/2006.
[8] Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. http://www.biokontroll.hu/cms/ 2014.05.18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése